H som i Hatt


Herman Hermelin hade hur härligt som helst
När han haltade fram som en oskodd häst
Han hickade, hoade, hyste av skratt
När han bar på sin hyasintklädda hatt

Hipp som happ, happ som hipp
Sa Herman hest och gjorde ett klipp
På tradera handlade han ännu en hatt
En trollerihuvudbonad, svart och matt

Hattar hade Herman i Halm och Metall
Prydda med allt från hjärtan till korall
Uppställda på hyllor i sin innerhall
Hopades de i högar, högt till en vall

Men på andra sidan vallen stod hans rumskamrat
Som samlade på kepsar, nu med en handgranat
Han var rustad för krig, för allt vad det gällde
Så han hivade granaten och huga vad det smällde

Hattar regnade ner ifrån skyn
I smulor och bitar, det var en fruktansvärd syn
Herman Hermelin blev bitter och hatisk
Han tog sig för pannan och blev melodramatisk

"Att hatta eller inte hatta, det är frågan
Vad än du mig ville, så släckte du lågan
Du gav mitt hjärta ett osynligt eksem
För ett krig löser ju inga problem"

Hans inneboende slutade då
Att kasta granater som förstörde så
Och utan att bjuda till bråkdebatt
Skapade han åt Herman en stråhatt

5 kommentarer:

Anonym sa...

härligt... Den här bloggen är fantastisk. Men det heter oskodd och inte oskoad...

A. sa...

Ah, tack! Jag satt och slog på vad det annars kunde heta i hästtermer, för det lät så fel. Men då var det inte begreppet utan bara att jag är handikappad i hjärnan som inte kan min svenska tillräckligt bra! Fixat nu i alla fall. Och nu blir det årets första Jordgubbar med mjölk! (Och apropå det, se aldrig filmen "Jordgubber med riktig mjölk" den är fruktansvärt usel)

A. sa...

Och skönt att ingen kommenterat talspråksordet "smällde".

Anonym sa...

Såg att ni inte hade något E som i Elin ;) Men jag tänkte tipsa om ett annat namn som börjar på E. Finaste dikt namnet: Ellinor!

Hehe. Ha det fint!

Anonym sa...

Hej! Jag tycker er blogg är fin!