C som i Citrusfrukter


Ceasar Claus älskade citrusfrukter
De som hade såna skönsura lukter
Varenda gång han skalade
Hans smaklökare de talade

Clementin var den han gillade bäst
Sen kom grapefrukt och lime härnäst
Hackihäl var citron och mandarin
Och längst ner på listan en vanlig apelsin

Ceasar Claus var inte särskilt världsvan
Men med ett växthus stort som en fotbollsplan
Odlade han citrusfrukter av alla möjliga slag
Hans samling var hans livssuppdrag.

När Ceasar till slut trillade av pinnen
lämnade han efter sig många fruktiga minnen
Ur hans citrusepos som han aldrig utgav
Hämtades ett citat som fick pryda hans grav

"Är du en av dem som haft svårt att skilja
på saker såsom dill och persilja.
Då borde du ha det lika svårt
Att skilja Satsuma och Clementin åt.

Satsuma är kärnfri och en citrusmutant
Med läderaktigt skal, tunt och galant
Det tunna skalet gör den lättskalad men svårskött
Odlare kallar den "hitochmiss", med nackdelarna mot dess läckra fruktkött

Clementin har vanligtvis mellan 8 till 12 segment
Medeltjockt skal, glansigt och rödorange pigment
Med en smak som smälter i munnen avger den en söt odör
Min favorit som jag ska älska till den dagen då jag dör.”

5 kommentarer:

Amanda sa...

Fortfarande lika sött. :)
Fast ni kanske ska ta bort citationstecknet efter Att skilja Satsuma och Clementin åt." Annars, kan man, som jag gjorde, tro att gravtexten är slut där.

Anonym sa...

åh kan ni inte skriva en till fort :D jag gillar era söta berättelser :D

Amanda sa...

Hoho? Var är veckans samlare?

Anonym sa...

Sött! I like.

vallmovild sa...

det här är ju helt fantastiskt!