Y som i yrkesmord



Här är Yasmin. så fin - så fin
Ser ni hur hon står där i periferin?
Hur hon står och längtar med en magisk min
Men aldrig fått bukt på livsfilosofin

Det finns många saker som rimmar på Yasmin
Kamin, kanin, kusin och kokain
Eller andra namn som Josefin och Kristin
Och efternamn som Ahlin och Juhlin

En favorit var helt klart nationalencyklopedin
Nästan lika högfärdig var vetenskapsakademin
Mest ogillad var hängbukssvin
Minst använda var förmodligen ortodoxin

Men vad är det då hon samlar Yasmin?
Är det något konkret eller nåt i teorin?
Är det kanske ett vin populärt i Wien?
Eller samlar hon prylar till en tidsresarmaskin?

Nej det är ett hämndlystet samlande hon har Yasmin
Hon önskar att världen blev den totala dystopin
Det sägs att Jesus en gång gjorde vatten till vin
Men Yasmin skulle minsann göra vatten till toxin

Så hon mixade färgglade kemikalier med nitroglycerin
Tog Ketchup med Alvedon och en gnutta bensin
Och skakade, rörde om och stekte i margarin
Så hade hon skapat ett gift utan motmedicin

Hon började mörda politiker som åkte lyxlimousine
Slog ihjäl egocentriska idioter på modemagasin
Tog livet av de som valde Comic Sans-typografin
Dräpte kvinnor och män utan självdisciplin

Så om ni ser någon lura i periferin
Som står där och spanar med en misstänksam min
Så är det bara Yasmin, så fin - så fin
Som äntligen fått bukt på livsfilosofin.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt mys-elakt!

Anonym sa...

fantastiskt!

Anonym sa...

Åh, fabulöst!

Anonym sa...

åh, riktigt bra! :)
alltid lika roligt när det kommer något nytt här! :D

Anonym sa...

jag håller med de andra! jag har väntat bra länge nu! men äntligen kom det en nyy bokstav :D

Anonym sa...

åh. helt otroligt!

Anonym sa...

Jag använde förresten den här dikten som dikt att läsa upp på mitt intagningsprov till estet, drama. Jag sade förstås vart den kom ifrån.
När de skrattade blev jag mycket mer avslappnad och kunde göra min sketch mycket mer avslappnat. Tack för hjälpen!

H E D D A sa...

Grymt bra!

Anonym sa...

När kommer nästa bokstav? längtar!

Daniel sa...

Ab fab!