X som i X.


Xena Xarlsson var vacker som få
Döpt efter en krigarprincessa sådär helt appropå
Men varje gång som hon ringde en vän
Sa hon: "Inatt gjorde jag slut med en kille igen"

Det var inte frivilligt som Xena samlade på X
men i hennes dagbok listade hon dem nästan av reflex
En del var stora och starka, andra små och bräckliga
Det enda gemensamma var att alla var otillräckliga

För Xena hade alltid haft en vision att finna sin drömprins
Men ju mer hon letade desto mer övertygad blev hon om att han inte finns
Ändå satte hon sig ner efter fler misslyckade bekantskaper
Och skrev en kriterierlista på sin drömprins egenskaper

Han skulle vara någonstans mellan 21 och 23
Gilla Ace of Base och våga vara öppen med det
Om nätterna när de kom fulla hem till sitt
Skulle han sjunga henne till sömns och svepa om henne med en filt

Men han fick inte vara kristen på något läskigt sätt
Utan bara långt in i hjärtat tro på allt som var rätt
Och filmerna han gillade skulle vara utan Richard Gere
Och böckerna han läste skulle vara desto fler

Hans famn skulle kunna lugna en hord med getter
Och hans blick skulle kunna sänka hennes svarte petter
Han skulle lyfta henne högt upp i luften
Och samtidigt skrika utan minsta förnuftet

Med ett flin somnade Xena under sitt täcke
Och drömde om prinsen som skulle sudda ut varenda frågetecken
Men tills den dagen då drömmen slog in
Skulle hon samla på X som inte riktigt räcker till.

13 kommentarer:

Rickard sa...

Jag var helt säker på att jag skulle stöta på nån rimning som ledde till "sex". ^^

Anonym sa...

Åh, detta var den finaste sen "R som i regn". Fortsätt, det ni gör är jättebra och jag kollar in varje dag och hoppas på uppdatering!

Anonym sa...

åh fin fint, vet du vad? ni påminner om skeppsbrotts fast med en extra udd, har ni läst den?

Anonym sa...

Går inte att förklara, bara älskar det! En sån där galet glad och skrattig känsla, ungefär som att känna solen i ryggen på promenad! :)

Anonym sa...

Det svider i min diktarsjäl när ni fuskrimmar såhär. Jag vill så gärna gilla den här sidan.

Men "bekantskaper" och "egenskaper",
"sitt" och "filt", "luften" och "förnuftet", "täcke" och "-tecken"
"in" och "till"?!

Anonym sa...

bry er inte om nisse neggo. vad spelar några fuskrim för roll när det är fantastsikt vackert?

Anonym sa...

jag älskar er sida, rim behöver inte alltid vara perfekta, det handlar om vackra ord som trivs tillsammans. det lyckas ni med!
och jag trivs här
bokstaven X vad underbar! :)

tack

Anonym sa...

Jag älskar dessa, man känner igen sig varenda gång. Helt underbar känsla är det. Fortsätt meddet ni gör! Men illustrationerna blir det verkligen underbart. :-)

Anonym sa...

Kär. Jag föll för er blogg direkt. Vackert. :)

Sandra D sa...

Aah, så underbar!
Sorgsen på ett otroligt fint och upplyftande sätt

Anonym sa...

En finare blogg får man leta efter.
Så sorglig men ändå fin.
Tack.

Anonym sa...

Hittade den här sidan nyss, haha, jag sitter med ett leende på läpparna hela tiden. Vilka underbara "dikter" ni gör! åh, och alldeles underbara bilder. Ni som gör? iih.

annika sa...

jadå, det är vi som gör. Andreas skriver oftast texterna och jag ritar. Tackar så hemskt mycket!