L som i Listor


Linnéa Lönnsson, ja så hette hon visst
Hon som var lycklig och fri som artist
Omgiven och omtyckt av omvärlden och vänner
Sjöng låter så som de flesta i allmänhet känner

Linnéa hade nu en längre tid haft
Lite mycket att göra, och inte huvet på skaft
Tankarna vandrade lätt till nästa konsert
Försökte fokusera men tankarna flög isär

Men Linnéa hon hade en liten egen strategi
För att ordna upp livets vardagskemi
Listigt skrev hon listor, att kryssa och bocka av
Problem blev nedskrivna, varenda "todo-sak" hon namngav

Det var städa och fixa, studera hit och dit
Dona och plocka, skrivar låtar om all skit
Spekulera och fundera kring franska filosofer
Tänka på tankar med tradiga strofer

Överblicken gjorde att hon övergav allt,
tog packsäcken och packade en filt om det blev kallt
Hon skulle ut i skogen och gömma sig från världen
Men så stannade hon upp och ville planera inför färden

Tändstickor och spade, kunde båda va bra att ha
Raggsockor, ficklampa och kompass - vore att föredra
Man behöver en armékniv, en sån som McGyver har
Och kanske ett svärd om man möter en lajvande trollkarl

Hon lutade sig bakåt trött av all sin tankekraft
Hennes huvud lyftes aldrig upp på sitt skaft
Hon försökte sortera bort vemod och Voltaire
Undrade seriöst; vad hon gjorde där...

Hon la sig ner bland sina hundratals lappar
Med listor på allt från hatobjekt till önskade julklappar
Trött på att alltid överskatta sin förmåga
Blundade hon för att lösa sin hjärtefråga

Hon sa till sig själv att nu var det dags
Att hon fick lite flax i denna kärva galax
Hon fattade pennan som filosofer gjort i år och dar
Och skrev sin första lista som var genomförbar

"Innan jag dör ska jag lyckas litterärt
Bli älskad av alla som jag älskar så kärt
Hitta min egen väg, vad mamma än säger.
Och aldrig igen ska jag äta av pappas pastejer."

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint! Jag blir så glad varje gång jag ser att ni har uppdaterat här :D

Anonym sa...

Åh, den här var jättebra! Känner igen mig i det där med listor.
Jag gillar verkligen den här bloggen! :)

Anonym sa...

Jag tycker att när ni kommer till bokstaven M ska ni använda mitt namn!

Anonym sa...

åh lika fint som alltid, bilden liknar lite linnéa i those dancing days.

Amanda sa...

nu är det hög tid för en ny! snälla? :)

Anonym sa...

tjoohoo! L som i Linnéa som jag heter :) ni har lyckats igen, bästa bokstaven hitills!

Anonym sa...

Hoppas det kommer en ny bokstav snart! De är så fina!

A. sa...

Snart snart! Vi håller på med A nu. Sen hoppas vi T och E och O inte kommer så sent efter det. Vi ursäktar så mycket att vi drar ut på det. Men ni vet hur det blir när det blir sommar och sol.